Jdi na obsah Jdi na menu
 


It´s all about energy

20. 5. 2013

 Z téhle praxe projdeme jen její jednu část, a to Budoucnost energie. Prozkoumáme dva scénáře - jak by se mohla situtace s ropou vyvíjet. Ropa totiž patří mezi fosilní paliva a jednou dojde. 

Pojďme na to. 

 

V souvislosti s energií budeme řešit několik základních úkolů. Z tohoto hlediska budou hrát zásadní roli následující tři významné vývojové trendy:
1) Poptávka po energii se během příštích 50 let přinejmenším zdvojnásobí.
2) Snadno dostupná ropa bude stále vzácnější.
3) Významně vzrostou emise skleníkových plynů.
 
Stojíme na prahu velkých změn. Při těchto vyučovacích hodinách se podíváme, co bychom s těmito třemi vývojovými trendy mohli udělat. Zkusíme zjistit, co přesně z nich vyplývá a jak by se na ně dalo reagovat. U každé z těchto tří skutečností si položíme základní otázku, která tvoří společnou osu všech kapitol.

 

 

1) Jak můžeme zajistit, aby měl každý k dispozici dostatek energie?
2) Co můžeme udělat pro to, abychom účinněji získávali více ropy?
3) Jak můžeme omezit emise CO2?
 
Dál budete pracovat ve skupinách, ale celá třída se nejdříve rozdělí na dvě poloviny. Obě se budou zabývat rozdílnými scénáři, jak se to sropu bude dále vyvíjet. V každém scénáři jsou důležité čtyři faktory, tj. poptávka po energii, dodávka, technologie a životní prostředí.
  • Poptávka po energie je celková potřeba energie všech obyvatel Země.
  • Dodávka je dostupné zajištění energie (nafta, plyn, sluneční a větrná energie aj.).
  • Technologií se rozumí znalosti a nástroje potřebné např. k vývoji zařízení a strojů, k jejich provozu a opravám.
  • Životní prostředí je pojem, jímž označujeme místo, kde žijeme, a jeho okolí.

Ve skupinách bude vaším úkolem pracovat na jednom ze scénářů, které dostanete vytištěné. Přečtěte si informace z pracovního listu a pak zpracujte odpovědi na otázky v závěru textu. Myslím, že nestihnete každý zpracovat všechny, tak by bylo fajn se domluvit, která skupina zpracuje kterou otázku, nebo otázky. 

Další hodinu (v pátek) vystoupíte před třídou a pokusíte se přednést projev na podporu svého scénáře. Než řeč napíšete, zauvažujte o tom, co podle vás obnáší dobrý projev. Najděte si třeba na YouTube projevy známých politiků či bavičů. Co dělají dobře? Snažte se tyto prvky zapracovat do své vlastní řeči. Na začátku hodiny budete mít ještě krátký čas na domluvu v celé polovině třídy.

Projevy nahrajeme a sestříháme z nich video. Vystupovat bude každý, takže si také rozdělte, co kdo ve skupině bude říkat.